Monday 19 December 2011

Gebang Mai Gebang (Kereta Oh Motor)

Salam sejahtera, hari ni aku nk gebang skitla...hehe hurm nak gebang pasal apa ek, hoho hari ni aku masih lagi dalam keadaan x bersedia untuk membawak kete walaupun aku dah ada lesen kete. hurm mcm mna nk wat ek, yela kalau bab2 bukit ni mmg aku takut skit walaupun pass masa kat jpj...haha so apa aku nk wat ek kalau aku nk pandai bawak kete, kete aku pun manual jek tuhla si merah tuh ha. kesian aku tgk...hehe




oooiiii pakcik!!!! bila nk guna aku haaa!!!!


bila aku fikirkan balik, bahagia ke org gunakan kete ni, fikiran aku buntu gak sbnrnya, ada org kata ada kete ni bahagia, nampak lebih matang dan macho (x maknanya kalau xde hasil) pastu nk g mana2 pun senang. ok korg sume aku senarai kan kebaikan dan keburukan pasal kete ni.

kebaikan :
1. G mana2 pun senang, kalau hujan pun xbasah.
2. Kalau nk bawak org sekali ramai nk kuar g mana2
3. Nak jalan jauh pun boleh.
4. Boleh bawak barang banyak dan yang berat2

 keburukan :
1. Nak kene jaga enjin.
2. Minyak masak...eh minyak petrol daa...haha kene isi (bodoh2 pun rm30) petrol dah la mahal
3. Nak kene servis setiap kali jalan jauh, nk tgk tayar takut dah botak atau kurang angin
4. Tol mahal bila nk jalan jauh
5. Kalau rosak jek nak kene spend duit sampai RM500 kurg2


Jadi korg nilai la sendiri mcm mna agak2 nya kalau orang menggunakan kete, mentaliti org zaman sekarang ni bila ada org pakai kete jek maknanya org tuh banyak duit, x semestinya makcik pakcik oooiii kadang2 bukan duit diorg yang kuar, duit MAK BAPAK diorg yang keluar, yang senang nya anak2, bila kete rosak jek kol diorg MAKKKKK BAAAPPAAKKKK KETE ROSAK!!!!! NAK RM400!!! pastu mak ayahlah yang bersusah payah kuakan duit demi untuk anaknya yang tersayang.

Aku bukan nak memburukkan org, tapi aku ada gak puji2 org, aku akan salute giler la kalau org tuh beli kete guna duit sendiri, pastu apa2 yang rosak pun guna duit sendiri. aku mmg tabik giler la org2 mcm ni sbb diorg ada tanggungjawab kalau ada benda yang hasilnya dari duit sendiri.jadi, aku nk cakap kat korg sume la ek X PAYAHLA NAK BERLAGAK BILA ADA KETE TAPI BULAN2 MAK BAPAK KO YANG BAYAR!!!
x gentleman la beb!!! tolongla....pakcik mohon ampun ek jika ada yag terasa tuh, xde niat pakcik nk nyumpah seranah org...hehe peace yawwww.....


 Pakcik!!!!! tolong AKU!!!! lori dah makan aku!!! HEHEHEHE......


ha OK sekarang bab motor plak...hurm moto plak aku tgk lebih bahagia berbanding dengan org yang ada kete, stuju x cakap aku ni..OK sekarang aku nk tulis keburukan dan kebaikan benda2 jadah ni.

Kebaikan :
1. Minyak jimat
2. Tol free (kecuali ko nk g pulau pinang kene la bayar, itu pun RM1.20 jek)
3. Spend duit yang sedikit untuk baiki moto, bodoh2 pun dalam RM200 la
4. Nak g mana2 pun senang, x sangkut jam. (lebih2 lagi kat KL ni...huuh haram btul jam)
5. Cepat sampai ke destinasi yang nk dituju.
6. Servis tuka minyak hitam ngn minyak gear baru RM30

Keburukan :
1. X boleh jalan jauh sgt (kalau moto 250cc ke atas tuh boleh la jauh2)
2. X boleh bawak barang berat2 atau banyak
3. Risiko kemalangan lebih tinggi berbanding dengan naik kete contohnya moto mudah tergelincir
4. Mmg basahla kalau kene hujan


Jadi tuh jela yang aku nk dapat citerkan kat korg, hurm pandai2 la korg menilainya sendiri ek, ini berdasarkan pendapat aku la, kalau naik moto mmg agak berbahaya tapi lebih bahagia berbanding dengan naik kete. kalau nak naik kete gak, beli la kete second hand kalau x mampu, ataupun amik kete mak atau ayah kalau diorg x pakai lagi dah, itu lagi jimat dan lebih membahagiakan....hehehe ok la peace yaawwww....


Kalau pakai moto ni mesti susah nk accident kan....heheh (versi negara maju)


ha ni kat Malaysia punya moto roda tiga....mesti bahagia punya la pakai ni, boleh bawak ramai org gak...hehe


 moto impian aku, FZ cukup la....

No comments:

Post a Comment